۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

سخنی با حقوق دانان و وکلا

انسان آزاد آفریده شده و حق آزادی بیان و کردار در چارچوب اصول انسانی و اخلاقی را دارد و باید آزادانه زندگی کند و از حق و حقوق راستین و اساسی خویش دفاع نماید .
با نگاهی به گذشته و حال جوامع انسانها میتوان تا حدودی جایگاه اصلی و حقوق انسانها را شناخت و تعریف نمود .همیشه در مقاطع زمانی مختلف حکومت ها و افراد و گروه هایی وجود داشته اند که در تضاد رفتار و اندیشه بوده و عده ای بعنوام ظالم و عده ای هم مظلوم واقع شده باشند که در تاریخ از ناهماهنگی ها و ناهنجاری ها فراوان نوشته است اما واقعیت همیشه در بسیاری از اعصار وجود داشته است که بوده اند همیشه افرادی که از حق خویش آنچه در اعتقاد یا اموالشان بوده دفاع کرده و مینمایند و حتی افرادی شجاع ، مدافع حق و حقوق دیگران بوده اند .
نگرشی مختصر به امر وکلالت نشان از آن دارد که وکالت دیگران از دیر باز وجود وجود داشته و در جامعه امروزی شغل یا هنری  علمی تخصصی مطرح میباشد .وکالت علاوه بر اینکه یک شغل تخصصی است یک وظیفه اجتماعی و انسانی نیز میباشد . در واقع حیثیت یک وکیل حقوقی در قبال احساس مسئولیت و وظیفه ای است که در قبال شناخت حقوق انسانها و دفاع از مظلومین و بی پناهان دارد . حقیقت اینست که وکلا باید بیشتر از دیگران از قانون آگاه بوده و توانایی اظهار نظر آزادانه و نقد و بررسی قوانین را داشته باشد .
از مهمترین و شاید خطرناکترین مشاغل همانا قضاوت و وکالت است که کوچکتریت لغزش و اشتباه موجب شکست یا نابودی شغلی و حیثیتی و اخلاقی میشود . وکالت تابع شرایط خاص خود است که در اکثر مواقع استرس های ناشی از این شغل دامنگیر وکلا میگردد .
همانگونه که یکی از اساسی ترین حقوق انسانها حق برخورداری از دادرسی عادلانه و منصفانه برای همه بدون در نظر گرفتن گرایشات قومی و نژادی و ... است . از مهمترین زمینه مساعد برای دادرسی حضور وکیل آگاه ، توانا و شجاع است که با استقلال کامل بتواند از حقوق موکلین خود دفاع نماید . وقتی یک وکیل بدون ترس و هراس موقعیت مادی و اجتماعی نسبت به وظایف و شرح حقوق و جامعه حساس بوده و با دانستن حقوق و شجاعت و شهامت حضور در محاکم و ابراز حقایق بر اوضاع حقوقی محدوده فعالیت وظایف قانونی و انسانی مسلط باشد  بهتر میتواند به تعهد خویش و دفاع از حقوق پایمال شده عمل نماید .
از  خصوصیات یک وکیل رازداری ، امانت داری ، عدالت محوری ، تعهد و واقع بینی است  که شجاعت و شهامت و بلاغت همراه با تسلط بر گفتار و قلم در دفاع از ستمدیدگان زینتی است که برازنده وکلای آزاده و حق محور میباشد . وکلا در اکثر جوامع بشری پیش از آغاز وکالت سوگند نامه ای را میخوانند که عدم تعهد به آن مسئولیت آور هم به خویش و هم به جامعه است . به دید کارشناسان و بسیاری از مردم  یک وکیل مدافع باید به اندازه ای شجاعت و شهامت اخلاقی و دقت در امور حقوقی داشته باشد که از هیچ تعهد و مخاطره ای نهراسد و بدون هیچ تردید و تزلزلی به وظیفه خود عمل کند و از هرگونه تشویش و تعقیب و تبانی در امان بوده تا افتخار استقلال فکر و آزادی دفاع که از ویژگیهای وکلاست را برای خود کسب کرده و در این راستا مفتخر به جایگاه والایی که رعایت اخلاق و از روی وجدان است بشود .
حال بنگریم در عصر کنونی در کدام کشورهای دنیا وکلا آزادانه به هنر و شغل خود مبادرت میورزند و در کشورهای که فضای مناسب برای وکیل مهیاست تا چه اندازه پیشرفت های اجتماعی و فرهنگی و علمی حاصل شده است و بالعکی در ممالکی که وکلا در امر وکالت محدودیت های دارند چه وضعیتی را دارا هستند .
بر کسی پوشیده نیست که یکی از پایه های محکم برای یک جامعه آزاد حضور و فعالیت وکلای مستقل و با وجدان است که علاوه بر وکالت حقوقی برای موکلین خود درامور حقوقی و ارائه پیشنهادهای قانونی و نقد مقررات جامعه میتوانند نقش مهم و موثری داشته باشند و در کمک و مشاوره قانونگذاران و تدوین قوانین اثرگذار باشند .
هر مظلوم و ستمدیده ای که حق و حقوقش پایمال شده و توانایی یا فرصت احقاق حق خود را نداشته باشد بسوی فردی که آگاهی و توان لازم را برای دفاع داشته میرود و در جستجوی وکیل خواهد رفت حال اگر وکیل مناسب و خبره یافت نشود ، چه باید کرد ؟
آیا در کشور ما در زمانه فعلی وکلا میتوانند هر نوع پرونده ای را بپذیرند و آیا بدون محدودیت و تهدید توان پذیرش پرونده های سیاسی را دارند ؟
در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد در مملکتی که وکلا تهدید شوند چگونه افراد عادی و شهروندان میتوانند براحتی از حقوق خود دفاع نمایند .
سالهاست که وکلایی که در سمت و سوی استقلال کاری وکالت در زمینه های اجتماعی و سیاسی و حتی محیط زیست بوده اند به اشکال مختلف تحت فشارهای امنیتی قرار دارند .  در سرزمین ایران که سابقه دیرینه ای در علوم و هنرهای گوناگون دارد با هر پدیده مستقل هنری ، علمی و ورزشی فرهنگی برخورد شدید شده و به هر نوآوری و پیشرفت  علمی و هنری با دید امنیتی نگاه میشود . که در این بین سخت ترین و تلخ تر از موارد دیگر همین برخورد های منفی و بدور از انصاف با برخی وکلاست .
احضار ، تهدید ، بازجویی ، بازداشت ، لغو پروانه وکالت ، پرونده سازی های دروغین ، اخراج از دانشگاه ، محاکمه های خودسرانه و در نهایت محکومیت های طولانی  مدت  یا تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله مواردی است که علاوه بر برخی اندیشمندان و هنرمندان و مبتکران نسبت به وکلای مستقل صورت میپذیرد و دردآورتر آن که بجز عده اندکی از همکاران و تعداد محدودی از اقشار جامعه ، اکثریت جامعه سکوت اختیار کرده و از اقدام و همراهی وکلای دیگر نیز خبری نیست و امروزه همچنان شاهد تکرار این حادثه دردناک هستیم .
ضمن همدردی و همراهی با وکلای آزاداندیش و مستقل بخصوص مردان و زنان آزاده ای که هم اینک در بند اهریمنان هستند از همه وکلا و حقوقدانان سرزمین بزرگ ایران درخواست همکاری و همراهی مینماییم . هر کسی بدلخواه میتواند در این هنگامه به آزادیخواهان بپیوندد و همکاری و همیاری نماید . دادجویان آزادیخواه دست دوستی و همراهی همه همکاران عزیز را به گرمی فشرده و آرزوی پیروزی در کنار هم را دارد .
به امید آزادی همه زندانیان مبارز و آزادیخواه بویژه وکلای در بند و با آرزوی نزدیک شده به پیروزی بزرگ ملت ایران و آزادی و آبادی و شادمانی ایران و ایرانی .

پاینده باد سرزمین جاویدان
استوار باد پیمان آزادیخواهان
زنده باد دلاوران و دادجویان




۴ نظر:

  1. باسلام ودرودبرنگارندگان این پیام به حقیقت که دردل ماراگفتیدچیزی که الان اصلادراین حکومت پیدانمیشه یک وکیل مدافع خوب که بتونه ازحق دفاع کنه البته هستن دراین قشر آدمهایی که خواستاردفاع ازحق باشن ولی یاازترس جان ونان نمیتوانندمدافع بی عدالتی باشند من یک شخص کوچک ازاین افرادجامعه هستم که ازبی عدالتی ودفاع نشدن ازحقم رنج میبرم من ازتمام وکلای باشرف وآزادیخواه خواستار عدالت عاجزانه میخوام که زندگی باعزت رابا زندگی ذلت بارعوض نکنن وبه دفاع ازحق مظلومان دربندبپردازند وبرای آزادیشان وآزادی ایرانمان ازدست کفتاران زمانه بکوشندتاپیروزی.

    پاسخحذف
  2. درود بر شما که از آزادی و سربلندی کشورمان صحبت می کنید،ما نیز امیدواریم که همه وکیل های زندانی آزاد بشن تا بتونن از حقوق مظلومین دفاع کنن.

    پاسخحذف
  3. سخنانی زیبا ودلنشین بود به امید آزادی هرچه سریعتر ایران وایرانی،امیدوارم همه اقشار ایران پاک زودتر طعم رهایی را بچشند

    پاسخحذف
  4. باسلام
    خدمت همه وکلای عزیز ایران زمین سلام داریم وخواستم بگوییم که الان وقت سکوت نیست بلکه با همراهی وهمپیسوتگی بتوانیم در کنار ملت شریف ایران از ستمکاران دادجویی کنیم وحق از دست رفته مان را باز پس گیرم پس بیاییم از شرافت وانسانیت خود که سالها زیر چکمه های ستمکاران از بین رفته را پس گیریم به امید انروزبزرگ

    پاسخحذف